Jdi na obsah Jdi na menu
 


Předchůdce - řada 180


Lokomotivy řady E 699.0(nyní 180) se staly prvními šestinápravovými lokomotivami v poválečné výrobě pro ČSD. Tyto těžké lokomotivy byly určeny pro nákladní dopravu. V konstrukční řade E669.0 byly vyrobeny pouze dva prototypy, a to E698.001 a E698.002, byly odvozeny z řady E499.0(nyní 140). Jako u E499.0, tak také u E669.0 byly použity stejné stejnosměrné sériové trakční motory, které jsou uloženy v podvozku s lamelovou spojkou Sécheron a max. rychlostí 120 km/h.

Lokomotivy získali za svůj život celkem 4 označení a to výrobní E698.0, kvůli překročení hmotnosti na nápravu byly přeznačeny na E699.0. Zvláštností je přeznačení lokomotivy E699.002 z důvodu změny převodu a snížením rychlosti na 90 km/h na E669.001 (nyní 180.001-1). Ani lokomotivě E699.001 se přeznačení nevyhnulo, protože dostala nové podvozky s tlapovými trakčními motory a byla přeznačena na E669.002 (nyní 180.002-8), i u této lokomotivy byla rychlost snížena na 90 km/h.

Technický popis

Lokomotivy mají dvě čelní stanoviště, na jedné z bočnic se nalézá 5 bočních oken a na druhé dvě boční okna s žaluziemi, kvůli sání vzduchu do strojovny. Tyto stroje se staly prvními s otevřenou konstrukcí u ČSD. Lokomotivy mají pneumatickou samočinnou a přímočinnou brzdu systému DAKO a ruční brzdu. Regulace výkonu je odporová principálně shodná s lokomotivami řady 140. Vypružení je složeno ze šroubovitých válcovitých pružin v sekundárním vypružení a listových pružin v primárním vypružení.

Provoz

Za celou svou existenci byly tyto stroje pod křídly DKV Česká Třebová, kde sloužily v provozu do začátku 90.let, kdy byly vyřazeny v provozu. Ve stejném depu byla v roce 1995 provedena generální oprava a s novým lakem byly oficiálně představeny při 150. výročí tratě Praha - Olomouc v tomtéž roce. Stroj 180.002 je nejstarším „Šestikolákem“ u ČD.

Přezdívky

„Šestikolák nulka“- podle konstrukční řady a počtu dvojkolí.
„Albatros“- tuto přezdívku si vysloužili u českotřebovského personálu.

Technické údaje

Výrobce:

Škoda Plzeň

Tovární označení:

23 E 1

Rok výroby:

1958

Počet kusů:

2

Rozchod:

1435 mm

Napájecí systém:

3 kV ss

Uspořádání dvojkolí:

Co‘ Co‘

Maximální rychlost:

90 km/h

Jmenovitý výkon:

180.001 – 3048 kW

180.002 – 2610 kW

Maximální tažná síla:

345 kN

Hmotnost ve službě:

119 t

Maximální hmotnost na nápravu:

19.9 t

Délka přes nárazníky:

18 800 mm

Vzdálenost otočných čepů:

8 900 mm

Rozvor podvozku:

4 600 mm

Šířka lokomotivy:

2 950 mm

Výška lokomotivy se staženým sběračem:

4 800 mm

Průměr nových kol:

1 250 mm


Autor textu: Daniel Forejtar

Inspirace: Atlas vozidel 1.díl Elektrické lokomotivy ČD a ŽSR

 

Náhledy fotografií ze složky Řada 181