Jdi na obsah Jdi na menu
 


Řada 183


Technický popis

Oproti řadám 181 a 182 mají stroje řady 183 jen jedno větrací okénko na bočnici. Další odlišností, která lze vidět na venek je, že 183 nemají ozdobnou kovovou lištu kolem celého obvodu. 183 je delší než 181. Rozdíl je mezi nimi 140 mm. Nejvýznamějším konstrukčním prvkem je uložení vahadel vypružení na břitech, nikoliv na čepech jako je tomu u lokomotiv řad 181 a 182.

Provoz

V provozu se s nimi můžeme setkat na rameni Horní Lideč - Půchov - Žilina - Vrútky a Košice - Čierná nad Tisou. V postrkové službě jsou pak využívány v úseku Poprad-Tatry – Štrba. Všechny "šestikola trojky" jsou dislokovány na Slovensku u dopravce ZSSK Cargo (ZSCS). Můžeme se s nimi setkat v depech Žilina, Špišská Nová Ves a Košice. Zajímavostí bylo dodání 8 strojů do DKV Olomouc v období od 22. do 25. března roku 1971, ale poté i tyto stroje byly předislokovány na Slovensko. Posledním strojem, který odešel na Slovensko byl E669.3014 dne 18.2.1980.

Technické údaje

Výrobce:

Škoda Plzeň

Tovární označení:

61 E 1 – E669.301 - 3043

Rok výroby:

1971

Počet kusů:

43

Rozchod:

1435 mm

Napájecí systém:

3 kV ss

Uspořádání dvojkolí:

Co‘ Co‘

Maximální rychlost:

90 km/h

Jmenovitý výkon:

2790 kW

Maximální tažná síla:

345 kN

Hmotnost ve službě:

120 t

Maximální hmotnost na nápravu:

20 t

Délka přes nárazníky:

18 940 mm

Vzdálenost otočných čepů:

9 400 mm

Rozvor podvozku:

4 800 mm

Šířka lokomotivy:

2 950 mm

Výška lokomotivy se staženým sběračem:

4 500 mm

Průměr nových kol:

1 250 mm

Minimální poloměr oblouku:

125 m


Autor textu: Daniel Forejtar

Inspirace: Atlas vozidel 1.díl Elektrické lokomotivy ČD a ŽSR
 

Náhledy fotografií ze složky Řada 183