Jdi na obsah Jdi na menu
 


Řada 182


Protože poptávka po přepravě nákladů po železnici vzrůstala, rozhodly se ČSD pro objednávku dalších šestinápravových velice výkonných lokomotiv. Jednalo se o 168 kusů lokomotiv řady E669.2 (182) konstrukčně shodných s řadou E669.1(181).

Technický popis


Oproti řadě 181 byl rozvor podvozků zkrácen o 200 mm, kvůli snížení opotřebení okolků a kolejnic. Lokomotivy jsou osazeny šesti trakčními tlapovými motory o celkovém výkonu 2790 kW. Lokomotivy s inventárními čísly 104 až 168 se od předchozí série liší tím, že mají u obou stanovišť strojvedoucího nástupní dveře z každé strany. Vypružení se jako u řady 180 skládá z ocelových šroubovitých pružin doplněné listovými pružinami. Lokomotivy se zevnějšku liší pouze sklopením žaluzií na střeše, které jsou u řady 182 skloněny dovnitř. Stejně jako u 180 a 181 je zde použit brzdící systém DAKO, který se skládá z pneumatické samočinné a přímočinné brzdy a samozřejmě ruční brzdy. Regulace výkonu je odporová, odporníky jsou litinové spojené se stykači, které se spínají společným elektropneumatickým motorem.


Provoz


Lokomotivy řady 182 jsou u obou železničních správ, které vznikly z bývalých ČSD. ZSSK řadu 182 využívá na postrkové práce v úseku Štrba - Poprad-Tatry, ale snaží se nahrazovat tyto stroje za dvojdílné čtyřnápravové lokomotivy řady 131, které nemají takové negativní účinky na koleje. I ČD je nahrazuje čtyřnápravovými lokomotivami a proto se 182 vyřazují. Některé však čeká lepší osud a budou v dílnách Přerov rekonstruovány pro soukromé dopravce většinou do Polska (viz fotoalbum řada 182) . V provozu se s těmito stroji můžeme setkat již docela výjimečně, ale byly provozovány na dlouhém rameni Česká Třebová – Olomouc – Ostrava – Žilina – Košice – Čierná nad Tisou. K postrkům jsou jako řada 181 využívány na sklonově náročných úsecích u Jablunkova a Horní Lidče.

Technické údaje

 

Výrobce:

Škoda Plzeň

Tovární označení:

59 E 1-3 – E 669.201 - 2168

Rok výroby:

1963 - 1965

Počet kusů:

168

Rozchod:

1435 mm

Napájecí systém:

3 kV ss

Uspořádání dvojkolí:

Co‘ Co‘

Maximální rychlost:

90 km/h

Jmenovitý výkon:

2790 kW

Maximální tažná síla:

345 kN

Hmotnost ve službě:

120 t

Maximální hmotnost na nápravu:

20 t

Délka přes nárazníky:

18 800 mm - E669.201 – 2103

18 940 mm - E669.2104 – 2168

Vzdálenost otočných čepů:

9 400 mm

Rozvor podvozku:

4 600 mm

Šířka lokomotivy:

2 950 mm

Výška lokomotivy se staženým sběračem:

4 500 mm

Průměr nových kol:

1 250 mm

Minimální poloměr oblouku:

125 m


Autor textu: Daniel Forejtar

Inspirace: Atlas vozidel 1.díl Elektrické lokomotivy ČD a ŽSR

 

Náhledy fotografií ze složky Řada 182