Jdi na obsah Jdi na menu
 


Řada 181


Se zkušenostmi s lokomotivní řadou E669.0(nyní 180) si bývalé ČSD objednaly další šestinápravové lokomotivy pro nákladní dopravu. Celkem bylo vyrobeno 150 kusů ve dvou sériích.

Technický popis

Tyto stroje jsou vybaveny šesti stejnosměrnými sériovými tlapovými trakčními motory o celkovém výkonu 2610 kW uložené na otočných podvozcích, které jsou pro jízdy do zatáček spojeny příčnou vazbou. Vypružení se jako u řady 180 skládá z ocelových šroubovitých pružin doplněné listovými pružinami. Nasávání vzduchu do strojovny se děje pomocí otvorů ve střeše lokomotivy, proto je použita uzavřená skříň oproti řadě 180. I zde je použit brzdící systém DAKO, který se skládá z pneumatické samočinné a přímočinné brzdy a samozřejmě ruční brzdy. Regulace výkonu je odporová, odporníky jsou litinové spojené se stykači, které se spínají společným elektropneumatickým motorem.

Provoz

Lokomotivy řady 181 jsou v provozu pouze u ČD. Dva stroje s inventárními čísly 181.024 a 181.040 jsou v majetku společnosti OKD Doprava, přezdívané „Modré šípy“. Poslední dobou se „šestikola“ hojně ruší, protože jsou na nákladních vlacích nahrazovány čtyřnápravovými lokomotivami, které nemají tak záporné účinky pro koleje a díky tomu si tyto lokomotivy v poslední době vystloužily přezdívku „Rovnači oblouků“. Některé 181 se dočkají lepší budoucnosti a v Přerovských dílnách se rekonstruují pro soukromé dopravce, většinou do Polska. V hojném počtu byly dislokovány v DKV Česká Třebová, ale dnes se s nimi setkáváme většinou na Ostravsku. Můžeme je spatřit na postrcích na sklonově náročných úsecích u Horní Lidče a Jablunkova. Tyto stroje také lze nalézt na nákladních vlacích na trati číslo 281 Hranice na Moravě – Horní Lideč, dále na trati 270 od Ostravy přes Českou Třebovou do Nymburka či Berouna, ale také se s nimi můžeme setkat v Žilině nebo Vrútkách, kde jsou přepřahovány za stroje řad 131, 182 nebo 183 ZSSK Cargo.

Technické údaje

Výrobce:

Škoda Plzeň

Tovární označení:

31 E 1 – E669.101 - 1150

Rok výroby:

1961 – 1962

Počet kusů:

150(pro ČSD)

Rozchod:

1435 mm

Napájecí systém:

3 kV ss

Uspořádání dvojkolí:

Co‘ Co‘

Maximální rychlost:

90 km/h

Jmenovitý výkon:

31 E 1(181) – 2610 kW

31 E 2(stroje pro SSSR) – 2790 kW

Maximální tažná síla:

345 kN

Hmotnost ve službě:

124,2 t

Maximální hmotnost na nápravu:

20,7 t

Délka přes nárazníky:

18 800 mm

Vzdálenost otočných čepů:

9 400 mm

Rozvor podvozku:

4 800 mm

Šířka lokomotivy:

2 950 mm

Výška lokomotivy se staženým sběračem:

4 650 mm

Průměr nových kol:

1 250 mm

Minimální poloměr oblouku:

125 m



Autor textu: Daniel Forejtar

Inspirace: Atlas vozidel 1.díl Elektrické lokomotivy ČD a ŽSR
 

Náhledy fotografií ze složky Řada 181